Ota parempia kuvia työsi jäljestä – Ymmärrä valoa ja opi kuvaamaan

Nykypäivänä somenäkyvyys on lähes pakollista kauneusalan yrittäjälle. Jos haluat että sinut löydetään, täytyy someen tuottaa materiaalia ja kuvata työn jälkeä. Kuvaaminen saattaa kuitenkin joillekin olla inhottavaa puuhaa, koska kuvista ei ikinä tule niin hyviä kuin haluaisi. Tässä artikkelissa annan vinkkejä valokuvaamiseen ja valon ymmärtämiseen.

Ymmärrä valoa ja opi kuvaamaan

Valokuvaamisessa yksi tärkeimmistä asioista on valo. Mistä päin valo tulee, minkälaista valoa se on, minkäkokoinen valonlähde on ja kuinka kaukana se on kuvattavasta. Kaikki nämä asiat vaikuttavat siihen millainen valokuvasta tulee.

Valon laatu

Valonlähteen selvittäminen on olennainen osa kuvaamista! Otatko kuvan liikkeessäsi, pihalla, ikkunan äärellä vai kenties hehku- tai halogeenilamppujen valossa?

Eri valonlähteillä on erilaisia värilämpötiloja, joiden asteikkoa ilmaistaan määreellä kelvin. Yksinkertaistettuna valo voi siis olla kylmä, lämmin tai jotain siltä väliltä. Pilvisenä päivänä luonnonvalo on usein todella kylmä. Ilta-auringon paistaessa suoraan kuvattavaan kohteeseen valo voi olla todella lämmin. Myös lamppujen valon laatu voi olla hyvin erilaista, kuten esimerkiksi päivänvalolamppu antaa kylmää valoa.

Alla oleva taulukko on lainattu lampputieto.fi -osoitteesta.

Hehkulamppu 2 700 K
Halogeenilamppu 3 000 K
Pienloistelamppu 2 700 – 4 000 K
Loistelamppu 2 700 – 6 500 K
LED-lamppu 2 700 – 6 500 K
Päivänvalo 5 500 K

Useimmissa kameroissa ja puhelimien kameroissa kuvan lämpötilaa eli valkotasapainoa voidaan muokata. Valkotasapainon tarkoituksena on saada kuvassa olevat valkoiset alueet näyttämään puhtaan valkoisilta. Jos otat kuvan todella lämpimässä valossa ja kuva näyttää keltaiselta, sitä luultavasti pystyy hieman muokkaamaan kylmemmäksi kameran asetuksista. Jos puolestaan otat kuvan luonnonvalossa pilvisenä päivänä, kuva voi näyttää sinertävän kylmältä. Tällöin kuvaa voi muokata toiseen suuntaan, eli hieman lämpimämmän väriseksi.

Kun katsot kohdetta silmilläsi, et ehkä osaa erottaa, missä valossa mikäkin näyttää kylmältä ja mikä lämpimältä, koska näkösi tasapainottaa värimaailmaa automaattisesti. Kuvan kautta värilämmöt kuitenkin erottuvat selkeästi. Kuva on parhaimmillaan silloin, kun valkoiset alueet ovat puhtaanvalkoisia. Kuvaajat voivat tosin käyttää värin lämpötilaa myös tunnelman luomiseen, jolloin värien oikeanlainen toisto ei ole prioriteetti. Mutta jos haluat ottaa kuvan hiuksista, meikistä tai vaikka tekemistäsi kynsistä, on tärkeää että värit näkyvät oikein eivätkä liian sinisinä tai keltaisina.

Älä sekoita erivärisiä valonlähteitä

Valitse valonlähteesi tarkasti. Jos sekoitat useaa eri kelvin-asteikon valonlähdettä, ei kuvaa voi tasapainottaa ja se saattaa näyttää sotkuiselta. Jos esimerkiksi haluan kuvata meikkipöytäni valoilla (päivänvalolamput), sammutan katossa olevat halogeenit siksi aikaa. Jos taas ikkunasta tulevaa valoa näkyy kuvassa, se ei haittaa, koska värilämpötila on sama kuin meikkipöytäni valoissa.

Itse ostin meikkipöytääni päivänvalolamput Valotorni -nimisestä nettikaupasta, josta sain hyvää palvelua!

Vasemmalla oleva kuva on kylmä. Keskimmäinen on tasapainotettu niin, että valkoinen on suunnilleen puhtaanvalkoista. Oikealla oleva kuva taas on lämmin.

Valon suunta

Kun kuvataan kasvoja, valon suunnalla on erittäin iso merkitys kuvan onnistumisen kannalta. Varsinkin naisia kuvattaessa tasainen valo on usein kaikista kaunein valo. Tämä tarkoittaa sitä, että isoimman valonlähteen pitäisi olla kohtisuoraan asiakkaan kasvoja päin.

  • Jos valo tulee sivulta päin, kasvoille tulee syviä varjoja ja kaikki rypyt ja ihon pienet virheet korostuvat.
  • Jos valo tulee ylhäältä päin, silmät jäävät pahasti hämärään.
  • Jos valo tulee alhaalta päin, usein poskista tulee silmän alle varjot ja kasvojen muodot korostuvat epäedullisella tavalla.

Kun valo tulee edestä ja hieman yläviistosta, se näyttää kauniilta kasvoilla.

Minkä kokoinen valonlähde on?

Aikoinaan kaikki kuvat piti ottaa salaman kanssa, jos oltiin vähänkään hämärässä tilassa. Ammattilaisten kameroilla pystyi kuvaamaan myös hämärässä, mutta kuluttajille suunnatut kamerat olivat mahdottomia hämärätiloissa ja salama välähti automaattisesti. Kuvista tuli salaman kanssa aina samanlaisia: valo oli pistävä eikä kukaan näyttänyt kuvissa erityisen hehkeältä. Nykyään teknologia on kehittynyt ja myös kuluttajakamerat ja puhelinten kamerat pystyvät kuvaamaan hämärässä. Tästä syystä kännykän salamavalolla valaistuja kuvia näkyy aina vain harvemmin.

Kuvanlaatu kuitenkin kärsii, jos kuva otetaan hämärässä, siksi on tärkeää muistaa aina löytää hyvä valo ennen kuvan ottamista.

Kameroissa tai kännyköissä valmiina oleva salama on edelleen pienenpieni, mutta todella voimakas. Pieni valonlähde tekee valosta pistävän, kun iso valonlähde sen sijaan saa valon näyttämään pehmeältä kuvassa. Isosta ikkunasta tuleva valo kietoutuu kuvattavan kohteen ympärille kauniisti. Yksittäinen salamavalo myös usein tummentaa taustan, koska salama yltää vain kuvattavaan kohteeseen, mutta kamera vähentää automaattisesti kaiken kuvassa olevan valon pääsyä kameraan.

Vasemmalla salaman kanssa otettu kuva, oikealla hyödynnetty ikkunan valoa.

Talvisin Suomessa on vaikeaa hyödyntää luonnonvaloa. Laadukkaat päivänvalolamput kuitenkin ajavat asiaa lähes yhtä hyvin. Viime talvena ostin verkkokauppa.comista ikkunaa jäljittelevän päivänvalolampun, jota hyödynnän pimeimpänä vuodenaikana kasvojen ja tuotteiden kuvaamiseen. Valaisin koostuu yhdeksästä päivänvalolampusta ja oktaboksin mallisesta valonmuokkaimesta. Valaisuvoimaa saa kätevästi muutettua, ja koska oktaboksi on suuri, tulee valosta kauniin pehmeä!

Kuten kuvista voi huomata, valonlähteen koon muutos vaikuttaa lookiin näinkin paljon! Vasen kuva on otettu ikkunan valoa hyödyntäen, mutta valonlähde on yli kahden metrin päässä mallista. Tässä kuvassa iho näyttää hehkuvammalta ja värit korostuvat eri tavalla, kuin ulkona kuvatussa kuvassa. Oikealla oleva kuva on kuvattu porttikongissa, jossa valonlähde (eli porttiaukko) on lähellä ja se on ikkunaa paljon suurempi. Valo kietoutuu pehmeämmin mallin ympärille ja iho näyttää todella tasaiselta.

Mistä löytää hyvä valo?

Kuten olen useaan kertaan maininnut, ikkunasta tuleva luonnonvalo on usein paras valonlähde. Valo tulee imartelevasta suunnasta ja sen väri on kaunis ja luonnollinen. Muista kuitenkin, että suora porottava auringonvalo ei kuitenkaan ole paras valonlähde, koska se on todella voimakas.

Itse otan säiden salliessa kuvia studioni takana olevassa porttikongissa. Jos ulkona on liian kylmää tai sateista, nappaan kuvia takaikkunalla

Esimerkkejä porttikongissa kuvaamistani valokuvista.

Kun kuvaan sisällä, seison usein ikkunan edessä ja asetan mallin 1-1,5 metrin päähän eteeni kasvot kohti ikkunaa. Näin saan napattua kauniin kuvan tasaisessa valossa.

Heijastukset

Kirkas valo heijastuu kaikilta kuvauskohteen lähellä olevilta pinnoilta. Jos kuvattavan kohteen vieressä on valkoinen tai harmaa seinä, siitä heijastuva valo tuo hieman lisää valoisuutta kuvaan, mutta ei häiritse sen värejä. Jos sen sijaan kuvattavan vieressä on vaikka vihreä seinä tai kuvaus tapahtuu kirkkaassa auringonvalossa nurmikolla, voi kuviin tulla vihreä heijastus. Suosi siis neutraaleja pintoja tai varmista ainakin, että värikäs pinta jää kuvattavan kohteen taakse eikä heijastuksia näy kasvoilla.

Joskus voi käydä niin, että aurinkoisena päivänä luulet kuvaavasi täydellisessä valossa, esimerkiksi porttikongissa, ja valonlähteesi on juuri oikeasta suunnasta tuleva pehmeä valo. Kuvan otettuasi kuitenkin huomaat, että siinä on jotain vikaa. Jos porttikongin edessä olevalle asfaltille paistaa voimakkaasti aurinko, tulee tämän heijastuksesta uusi päävalonlähteesi. Silloin valo tulee alaviistosta, joka ei ole ainakaan kasvoille imartelevin suunta. Kirkkaina päivinä kannattaa siis varmistaa, että valon heijastukset eivät pilaa kuvaasi.

Heijastuksia voi käyttää myös hyödyksi. Ostamalla heijastimen eli “reflan“, voit hyödyntää valoa laajemmalti. Reflat, eli ne isot pyöreät kokoontaitettavat lärpäkkeet joita valokuvaajat kantavat mukanaan, ohjaavat valoa haluamaasi suuntaan. Heijastimia on erivärisiä: kultaisia, valkoisia ja hopeisia. Itse suosin valkoisen ja hopeisen yhdistelmää, koska kultaisella heijastimella valosta tulee lämmin. Jos joudut ottamaan kuvaa sivuvalossa, voit “täyttää” varjoja tuomalla heijastimen kuvattavan kohteen varjopuolelle mahdollisimman lähelle. Näin päävalonlähteestä tuleva valo heijastuu takaisin kuvattavaan kohteeseen myös varjopuolelta. Myös vaaleita seiniä tai neutraalinvärisiä pintoja voi käyttää valonlähteinä.

Esimerkkejä ikkunan valossa kuvatuista valokuvista. Keskimmäisessä kuvassa olen käyttänyt heijastinta tasoittamaan sivuvaloa. Päävalolähde eli ikkuna on selkeästi mallin vasemmalla, mutta reflalla on heijastettu valoa takaisin myös toiselle puolelle. 

Joten kuvasitpa ulkona tai sisällä, muista kiinnittää huomiota seuraaviin seikkoihin:

  • valonlähteen laatu ja koko
  • valon suunta
  • valon etäisyys kuvattavasta kohteesta

Kuten missä tahansa lajissa, niin myös valokuvauksessa harjoitus tekee mestarin!

Lisää kuvia Instagram-tililläni: @viljavuolle

Artikkelikuvan meikki: Sari Mendez

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *