Ripsiteknikon 7 syntiä – Syyllistytkö sinäkin näihin virheisiin?

Kauneusalan yrittäjät tekevät helposti töitä oman jaksamisensa kustannuksella, vaikka kaikki tietävät ettei se pitkässä tähtäimessä ole järkevää. Kirjasin ylös seitsemän syntiä, joihon usea ripsiteknikko syyllistyy.

  1. Et myy asiakkaalle ripsienpidennysten puhdistustuotetta. Suositteletko asiakkaalle aina ripsienpidennysten puhdistukseen sopivaa tuotetta? Jos suosittelet aina markettituotetta, koska ajattelet että se on asiakkaalle edullisempi ja näin ollen “kivempi” vaihtoehto, teet virheen. Ensinnäkin menetät tärkeän katteen, jonka voisit tienata itsellesi myymällä tuotteen. Toiseksi et voi olla varma millä tuotteella asiakas pesee ripsensä. Jos asiakas käyttää vääränlaista tuotetta puhdistukseen, volyymiviuhkat eivät välttämättä pysy aukinaisina ja ripset saattavat tippua nopeasti. Tämä taas voi johtaa siihen, että asiakas luulee pysyvyysongelmien syyn olevan ripsiteknikossa. Onkin erittäin tärkeää selittää asiakkaalle etukäteen, että oikeiden tuotteiden käyttäminen vaikuttaa ripsienpidennysten pysyvyyteen. Tällä tavalla asiakas ei voi jälkikäteen syyttää sinua, jos vääränlaisista puhdistustuotteista koituu ongelmia. Myy aina asiakkaalle puhdistustuote, joka on nimenomaan suunniteltu ripsienpidennyksille.

  2. Et laskuta asiakasta joka jättää tulematta. Usein varausehdoissa lukee, että laskutat asiakasta, jos hänen varaamansa aika jää käyttämättä ja peruuttamatta. Voitko rehellisesti kuitenkin sanoa, että olet laskuttanut kaikkia asiakkaita tämänlaisessa tilanteessa? Usein lasku jää loppujen lopuksi lähettämättä, koska et “kehtaa” pyytää rahoja tai et halua menettää asiakasta. Laskun lähettäminen kannattaisi kuitenkin olla automaattinen toiminto, jotta asiakkaat tottuvat siihen, etteivät voi pompotella sinua miten haluavat. Voit halutessasi kuitenkin lisätä mahdollisia lievennyksiä ehtoihin: esimerkiksi voit ilmoittaa laskun yhteydessä, että hyvityslaskun tekeminen on mahdollista esimerkiksi lääkärintodistusta vastaan. Jos asiakas ei suostu maksamaan laskua, hän ei luultavasti ole asiakas, joka kannattaisi pitää.

  3. Et kouluta asiakkaitasi tarpeeksi tiukasti ripsienpuhdistuksesta. Tuleeko asiakkaasi jälleen kerran likaisilla ripsillä huoltoon, vaikka olet pyytänyt häntä puhdistamaan ne ennen huoltoa? Tästä toistuvasta haitasta johtuen joudut käyttämään työaikaa ripsienpuhdistukseen ja pahimmassa tapauksessa jopa venyttämään huoltoaikaa ilmaiseksi. Myy asiakkaalle hyvä puhdistustuote sekä ripsienpuhdistussivellin ja selitä hänelle yksityiskohtaisesti miten ripset tulee puhdistaa. Kerro lempeästi, mutta tiukasti, että jos ripset ovat likaiset seuraavallakin kerralla, hänen tulee varata pidempi huoltoaika tai alat laskuttaa ylimääräistä ripsien puhdistukseen käytetystä ajasta.

  4. Venytät työpäiviäsi aina asiakkaiden ehdoilla. Asiakas soittaa ja kysyy eikö millään vielä löytyisi ilta-aikoja täksi viikoksi. Kun suostut pyyntöön kerran, asiakas olettaa, että aina on mahdollista saada ylimääräinen ripsiaika täyden päivän jatkeeksi. Huomaamattasi alat tekemään ripsiä aina asiakkaiden toivomusten mukaisesti ja unohdat oman hyvinvointisi. Olet töissä aamusta iltaan ja taukojen aikana vastailet viesteihin ja puheluihin. Jos huomaat, että elämäsi aikatauluttuu täysin asiakkaittesi mukaan, tee aikatauluremontti. Mieti millainen sinun ihanteellinen työpäiväsi olisi ja ala muokkaamaan työaikoja juuri sinulle paremmin sopiviksi.

  5. Pidät hinnat edullisina, koska ajattelet saavasi enemmän asiakkaita. On olemassa asiakkaita, jotka juoksevat edullisten ripsienpidennysten perässä. Nämä asiakkaat kuitenkin myös vaihtavat paikkaa usein, sillä jostain muualta saa aina ripset vielä edullisemmin. On myös paljon asiakkaita, joilla ei ole varaa kalliimpaan ja sen vuoksi he hakeutuvat edullisten tekijöiden asiakkaiksi. On kuitenkin täysin sinun päätettävissäsi, minkälaisia asiakkaita haluat liikkeeseesi. Halpojen hintojen perässä juoksijoiden lisäksi on myös asiakkaita, joille raha ei ole ongelma ja jotka etsivät ripsiteknikkoa muilla kriteereillä. Onko sinun juttusi mieletön asiakaspalvelu, tuuheat ripset, luonnolliset ripset, viimeisen päälle täydellinen ripsiraja, leppoisa tunnelma vai kenties joku muu? Päätä mikä tekee juuri sinusta ihanteellisen ripsiteknikon. Keskity markkinoinnissasi ja asiakaskohtaamisissasi omaan juttuusi ja unohda “halvat hinnat” -periaate.

  6. Et pidä lomaa. Muistatko koska olit viimeksi vapaalla kauemmin kuin kaksi päivää? Jos sinulla suuri asiakaskunta, joka käy tasaisin väliajoin huollattamassa ripsiä, voi olla vaikeaa pitää lomaa. Suunnittele kuitenkin lomasi aina etukäteen ja ilmoita niistä asiakkaille hyvissä ajoin. Hyvällä aikataulujen järjestelyllä ja budjetoinnilla saat pidettyä lomaa, mikä on tärkeää hyvinvoinnillesi. Aloita suunnittelu tarkistamalla palvelujesi hinnat. Tämän jälkeen laske kuinka paljon tarvitset keskimäärin asiakkaita kuussa, jotta saat kulujen jälkeen maksettua itsellesi sopivaa palkkaa ja pidettyä muutaman viikon lomaa. Jos olet budjetoinut itsellesi loman, voit pitää sen hyvällä omallatunnolla.

  7. Et pidä huolta työergonomiastasi. Teetkö asiakkaita huonossa asennossa, koska et kehtaa pyytää asiakasta siirtymään tarpeeksi lähelle? Onko sinulla vääränkorkuinen ripsipeti, huono tuoli tai valo, jonka avulla et näe ripsiä kunnolla? Työergonomia ja työtauot ovat todella tärkeitä asioita. Järjestä itsellesi taukoja, joiden aikana voit syödä välipalaa, tehdä taukojumppaa, venytellä ja antaa silmillesi lepotauon tarkasta työstä. Jo 5-10 minuutin tauot päivän aikana tekevät ihmeitä. Tarkista myös, että sinulla on tarpeeksi valoa ja mahdollisimman hyvä asento ripsiä tehdessä. Panosta työhyvinvointiisi, sillä usean vuoden huono työasento ja tauoton puurtaminen voivat tehdä hallaa kropalle ja mielelle.

-Vilja Vuolle, Kauneusalan yrittäjä, ripsiteknikko ja meikkitaiteilija.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *