Hinnoittelun hankaluus – Kampaajan kompastuskivet

Monen kampaamon kompastuskivi yrittämisessä on hinnoittelu. Halutaan tehdä töitä edullisesti, jotta tulisi asiakkaita, mutta sitten ihmetellään kun ei ole mahdollista pitää lomaa tai maksaa itselleen palkkaa.

Yrittäjän loma on monesti vain muutama päivä tai sitten ehkä viikko, jos hulluksi heittäydytään. Kädet väsyy, paikat hajoaa ja työnilo katoaa. Haaveillaan kampaajan töistä kuukausipalkalla, jotta saataisiin neljän viikon loma. Näin ei tarvitse olla.

Olen itse ollut vuosia yrittäjänä ja aina pitänyt lomaa ensimmäisestä vuodesta lähtien. Moni ihmettelee, kuinka tämä on onnistunut.

Ensinnäkin saan olla kiitollinen siitä, että asiakasvirta on ollut hyvää. Olen saanut nauttia asiakkaiden luottamuksesta. Ilman asiakkaita tulosta on vaikea tehdä. Vaikeaa on myös, jos palvelut hinnoittelee liian alhaiseksi. Olen kuullut kampaajien kertovan kopioineensa hinnaston naapurista tai vakoilleensa kilpailijoiden nettisivuja. Toki hintatasosta on hyvä olla perillä, mutta kyllä oman hinnaston tekeminen pitäisi pohjautua kuluihin ja siitä ylijäävään osuuteen.

Jos tämä tuntuu hankalalta, kannattaa asiaan kysyä asiantuntevalta taholta apuja tai kouluttautua lisää. Ilman viivan alle jäävää tarpeeksi suurta osuutta ei lomailu olekaan mahdollista.

Hinnoittelussa monesti pelätään liian korkeita hintoja. ”Enhän minä voi pyytää 10e enemmän leikkauksesta, kuin naapurin Hannele”. Voit, jos asiakkaat luottavat ammattitaitoosi, annat heille miellyttävän palvelukokonaisuuden ja asiakas nauttii olostaan ja saa ystävältä vielä kehuja iltalenkillä upeista hiuksistaan.

Kampaajalla käynti on asiakkaalle kokonaisvaltainen kokemus ensihetkestä uloslähtöön saakka. Hinta on vain yksi kriteeri millä kampaamo valitaan. Itse en ole koskaan ollut edullisin ja silti asiakkaita on riittänyt. Olen myös lomaillut ja palvellut asiakkaita levänneenä.

Itse en koskaan nähnyt palkkatyötä edes vaihtoehtona, koska palkka on alallamme todella alhainen. Olen tehnyt paljon parempaa tulosta yrittäjänä, mutta ymmärrän yrittäjyyden nurjat puolet. Yrittäjyyteen kuuluu kuitenkin myös osaava hinnoittelu, jotta työ ja sen määrä pysyy miellyttävänä.

Kulurakenne on jokaisessa liikkeessä erilainen ja vain kaikki kulut huomioonottaen päästään todellisista menoista kärryille. Uskalla laskea itsellesi tarpeeksi korkea ”tuntipalkka”, jotta voit lähteä ainakin pariksi viikoksi Aasiaan, jos et sitten vielä neljäksi viikoksi.

Nyt ei muuta kuin hinnastoja tarkistelemaan.

-Janica Ström

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *